Flickan med den röda ballongen

2013-11-17
07:18:11

Direkta frågor för raka svar = trampa på tår

Efter den senaste resan till VB kan jag konstantera apartheid snarare än ockupation. Många straffas pga organisering, demonstrationer och pga alla intiativ för att lindra vardagen. Jag ställde samma fråga som till de flesta jag mötte på resan.

En ockupation stat med tre ockupations makter.
1. Israel
2. Palestinska myndigheten, PA
3. NGO;s, Alla fredsbevarande aktioner och föreningar

Alla donationer till olika organisationer i Palestina tar Palestinska myndigheten 50%. De i sin tur betalar ocker till Israel. Palestinier utnyttjas som billig arbetskraft, militära mål och i marknadsmässiga syften. De betalar sin egna ockupation, sin fängelsevistelse, rättegångar, bygger bosättningars hem och nedvärderas som smuts. Hur ska man hjälpa dem utan att man bidrar till ockupationen indirekt?

För att få slut på den så måste den börja kosta. Israel måste dömas för brott mot mänskliga rättigheter, åta sig ansvaret som ockupationsmakt enligt gällande regler. Samma retorik vad gällde Sydafrika.

Slutkontentan utav föreläsningen blev, att främst arbeta för att skapa opinion. SIDA projekt sponsras av svenska skattepengar ex, som Israel utan vidare ockuperar samt förstör. Det är väldigt tyst i media om.

Det blev en konstig stämning efter jag ställde frågan. En fråga som ställer moral, principer och medmänsklighet på sin kant.
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: